PILINHA: {__webCacheId=filmBasicInfo_pl_PL, __webCacheKey=841976}

Chłopiec i czapla

Kimi-tachi wa Dō Ikiru ka
7,0 9 907
ocen
7,0 10 1 9907
7,5 26
ocen krytyków
Chłopiec i czapla
powrót do forum filmu Chłopiec i czapla

Na forum brakuje interpretacji, więc pokuszę się o jedną, bo nie jest to łatwa do odbioru produkcja.
Szara Czapla jest w wielu japońskich dziełach symbolem pośrednika między życiem a śmiercią. I to właśnie do takiej krainy trafia cichy chłopiec w żałobie. Brama to wejście do krainy umarłych. Dążą do niej cienie przepływające przez krainę. Którzy już się niemal do niej przenieśli . Białe duszki- żywiły się wnętrznościami co jest jasnym nawiązaniem do łona matki. Wylatywały w powietrze po raz pierwszy od dłuższego czasu dlatego, że skończyła się 2 wojna światowa i wracała dzietność w Japonii. Zjadały je ptaki przeniesione do tej krainy które nawet nie miały wyboru i musiały to robić - jasny motyw antywojenny wypowiedziany przez umierającego ptaka.
Motyw wieży i króla został zainspirowany zaś animacją król i ptak o której reżyser wypowiadał się bardzo pozytywnie. Papugi zamieszkujące Królestwo nie mogły zjeść macochy w ciąży, bo płód należał do ich królestwa. Sama kobieta trafiła tam do sali do której nikt nie powinien wchodzić, co symbolizowało trud porodu kobiety i sytuację między życiem a śmiercią, w której znajduje się ze swoim dzieckiem w brzuchu. W zależności od wydarzeń będą mogli trafić do odpowiedniej krainy. Matka chłopca miała moc płomieni tu oczywiście odniesienie do jej śmierci w Tokio. Chłopiec mógł zostać w krainie wyobraźni dowolnie kształtowanej ale podjął trudną i prawidłową decyzję o powrocie do rzeczywistości i zaakceptowaniu jej. Pogodził się ze stratą i zaakceptował macochę symbolem czego jest biały klocek, potężny talizman który wyniósł ze sobą. To czysty, silny fundament z którego moze budować własną wieżę (przyszłość i świat wokół niego) w prawdziwym świecie. Warto dodać, że jest tu wiele odniesień autobiograficznych - autor przeżył 2 wojnę, spędzał dzieciństwo bez chorej matki, przeprowadzili się na kilka lat ja wieś a ojciec był dyrektorem fabryki produkującej części do samolotu. Genialny reżyser stworzył więc swoje Magnum Opus w którym zmierzył się z przeszłością i rozliczył z twórczością. Postawił sobie pomnik, może trochę chaotyczny ale piękny wizualnie i przepełniony symboliką oraz biografią.

ocenił(a) film na 8
Pppppppppp_filmweb

Mam pytanie , jeśli kraina w której są duszki z których powstają ludzie zostaje zniszczona To czy nie urodzi się wiecej ludzi ? ^^

conneryfan

Wydaje mi się że się narodzą, ja interpretuje to w ten sposób że wieża (kamień) była jedynie drzwiami do zaświatów i bohaterowie mogli dzięki niej kreować je ale tylko w nieznaczny sposób.

ocenił(a) film na 8
conneryfan

To jest pewne metaforyczne odbicie rzeczywistości, które można skojarzyć z np. jaskinią platońską.

Nie ma więc podstaw uważać, by kraina mogła zostać tak zburzona, by ludzka dzietność wymarła

Pppppppppp_filmweb

To brzmi trochę jak nadinterpretacja

ocenił(a) film na 8
AnAneih

Filmy studia Ghibli zawsze przepełnione są metaforami. Nawet sama nazwa studia to metafora do wiatru zmian, jakie mają wnosić ich produkcje.

Pppppppppp_filmweb

mimo wszystko. Pogrzebałam w tematach i symbolice tego filmu. Okazuje się, że Miyazaki chciał tym filmem zadać pytanie następnym pokoleniom (Japońska nazwa tłumaczy się na Jak żyjecie?) jednocześnie chciał popisać się swoją wyobraźnią. Ale uważam, że trochę tego wszystkiego za dużo w tym filmie.

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones