Georges Méliès

Marie Georges Jean Méliès

6,9
1 384 oceny pracy reżysera
powrót do forum osoby Georges Méliès

...było trochę inaczej niż to podają polskie źródła, kopiujące artykuł z Wikipedii. Do ruiny doprowadził go ni mniej ni więcej tylko Edison. Ten bowiem, uważając się za właściciela wszystkich filmowych patentów na terenie USA uznał, że jemu też należą się wszystkie opłaty za wyświetlanie czyichkolwiek filmów, w tym Mélièsa. I udało mu się do tego doprowadzić sądownie. Méliès za projekcje swoich filmów w USA praktycznie nic nie dostał, a koszty poniósł, więc musiał ogłosić upadłość. Negatywy swoich filmów spalił w przypływie złości, dlatego zachowało się ich tak mało. Później wraz ze swoja drugą żoną, Jeanne d'Alcy, zresztą wcześniej własną aktorką, przez wiele lat sprzedawał zabawki w sklepiku na Montmartrze.

użytkownik usunięty
amsonia

To naprawde ciekawe... z jakiego źródła masz takie informacje?

użytkownik usunięty
amsonia

Faktycznie wątek z Edisonem może być prawdą. Na angielskiej wikipedii jest napisane, że po prostu skopiował "Podróż na księżyc" i zarobił niezłe pieniądze nie wypłacając żadnego odszkodowania Meliesowi.
Za to nic nie wspomniano o ataku złości i zniszczeniu filmów przez samego autora. Podobno to armia francuska zagarnęła jego taśmy i przetopiła je na... podeszwy do butów(aż nie chce mi się wierzyć, że robiono wtedy obuwie z celuloidu).
http://en.wikipedia.org/wiki/Georges_M%C3%A9li%C3%A8s
Jeśli będę miał kiedyś więcej czasu postaram się podrążyć troszkę w tym temacie.

amsonia

Co raz to nowe fakty wychodzą na jaw, dotyczące Edisona. Okazuje się, że był po prostu świnią.

panny_lane

świetnie opowiada o tym film: 'Hugo i jego wynalazek', który zagarnął 11 nominacji od oscara za 2011 rok. Ale ile w tym prawdy to ja nie wiem. Ale jest i o sklepiku, i o bankructwie i podeszwy do butów itd.

xavi1991

Myślę, ze amsonia czytała po prostu książkę na której podstawie powstał film i stąd te "informacje":)

panny_lane

był świetnym naukowcem, ale to nie zmienia faktu, że wiele osiągnięć, które przypisywane są mu są kradzione, albo ulepszeniem innych...

amsonia

Wojna też w tym wszystkim pomogła. I Edison oczywiście, bo skutecznie blokował filmy Meliesa w USA.
Ale trzeba także zwrócić uwagę na fakt, że Melies praktycznie się nie rozwijał. Tak, zwiększała się długość jego filmów, ale od pewnego momentu Melies po prostu stanął w miejscu. Tak, zajął się głośną sprawą Dreyfusa w "Sprawie Dreyfusa", czy historią Joanny d'Arc, ale większość jego filmów to różne wariacje na temat "Podróży na Księżyc". Ludziom przestało to wystarczać szczególnie, że istniało kino poza Meliesem i ono sumiennie szło do przodu. Kiedy Melies kręcił swój ostatni film, na ekranach były już filmy Louisa Feuillade z "Fantomasem" i "Wampirami" na czele, a to po prostu inny poziom. Melies nigdy nie wyszedł poza tzw. kino atrakcji, tzn. stosował triki dla samych trików. I to się ludziom podobało, ale do czasu.

amsonia

W pierwszym tomie "Historii kina" pod redakcją Tadeusza Lubelskiego sam Lubelski jako przyczynę bankructwa podaje brak przystosowania się do nowego formatu, do przejścia od kinematografu ku kinu - czyli od zarejestrowanych sztuczek scenicznych wywodzących się z wodewilu ku medium narracyjnemu i stwierdza, że spalenie filmów było aktem rozpaczy w obliczu utraty Teatru Robert-Houdin w 1923 roku. Edison walkę patentową prowadził z zagraniczną, głównie francuską, kinematografią w ogóle, nie tylko z Mélièsem.

SanjurodeValmont

Nie zapominajmy, że Melies pracował dosyć długo jako iluzjonista i zapewne myślał bardziej jak iluzjonista, niż jak producent filmowy.

TangoAndWaltz

Filmy były dla niego głównie kolejnym medium dla jego iluzji. Wykorzystywał je podczas swoich pokazów, a rejestrował na nich głównie pomysłowe tricki. Podobnie zresztą mówi się o Chaplinie, że bardziej był człowiekiem burleski niż kina, nie myślał filmowo (w przeciwieństwie do takiego Bustera Keatona, który eksperymentował z możliwościami medium i potrafił włączyć autotematyczne, metafilmowe wątki, Chaplin kamery używał tylko do rejestracji gagów, z czasem układanych w coraz śmielsze fabuły, ale koniec końców pozostał komikiem, kamera do końca pozostaje u niego statycznym obserwatorem perypetii Trampa).

SanjurodeValmont

W którym momencie Keaton zrobił to o czym piszesz?

_Garret_Reza_

W "Młodym Sherlocku Holmesie" bohater Keaton wchodzi do filmu wyświetlanego na ekranie kinowym. Efekt komiczny wywołują nagłe zmiany otoczenia wywołane przez montaż filmowy, który nie powoduje usunięcia z planu samego Keatona:
http://www.youtube.com/watch?v=zdNplzdx5OM

amsonia

Widać Edison nie tylko Tesli złamał życie.

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones