PILINHA: {__webCacheId=filmBasicInfo_pl_PL, __webCacheKey=1481}

Zatrute pióro

Quills
7,5 23 566
ocen
7,5 10 1 23566
5,7 7
ocen krytyków
Zatrute pióro
powrót do forum filmu Zatrute pióro

Philip Kaufman wziął na warsztat życiorys legendarnego literata - skandalisty, Markiza De Sade. Czy to znaczy, że jego film "Zatrute pióro" możemy nazwać biografią? Widz może mieć wątpliwości, bowiem ambicje Kaufmana wydają się wykraczać poza kronikarską rekonstrukcję faktów. Reżyser (i scenarzysta Doug Wright) postawili raczej na podkreślenie tego, co w życiorysie Markiza jest ponadczasowe, uniwersalne - a zatem zdecydowali się budować jakąś metaforę. Taka strategia jest obiecująca, czasem może zaowocować arcydziełem - pamiętamy przecież "Amadeusza" Milosa Formana.
"Zatrute pióro" zaczyna się od portretu pięknej kobiety, zza kadru płynie opowieść De Sade'a wyjaśniająca, że jest to wyuzdana arystokratka, która po licznych erotycznych przygodach trafiła w końcu na partnera o równie wymyślnych, co ona, apetytach. I rzeczywiście, w kadrze pojawia się postać rosłego kata. Markiz: "Moja opowieść może nie być prawdziwa, ale jej zadaniem jest pokonanie strasznej rzeczywistości". W tym momencie obraz przestaje być poetycką impresją, okazuje się przerażająco realny - kat dokonuje egzekucji, przed gilotyną czekają kolejni arystokraci, tłum dopinguje oprawcę. Tryska krew, która okazuje się tożsama z atramentem Markiza. I jeszcze napis: "Francja, rok 1794".
Ta krótka scena wprowadza nas od razu w krąg problemów kluczowych dla "Zatrutego Pióra". Twórczość Markiza może być ohydna, może fałszować rzeczywistość, ale wyrosła z potrzeby wewnętrznej obrony, psychicznej ucieczki przed rewolucyjnym terrorem. Jaki człowiek, taka ucieczka - nic nam do tego.
Czy rzeczywiście: nic? Pozostała część akcji filmu rozgrywa się w zakładzie dla umysłowo chorych w Charenton. Markiz (Geoffrey Rush) pisze (zabrania mu się wszakże publikować), prowadzi amatorski teatr - wszystko za przyzwoleniem kierującego placówką księdza Coulmier (Joaquin Phoenix). Myślenie duchownego jest następujące: w duszy Markiza mieszkają demony, wypędźmy je zatem na papier i wszystko wróci do normy.
Film od samego początku sugeruje -może słusznie- że taka terapia nie ma sensu, bo Markiz jest przypadkiem nieuleczalnym. Jedynym wyjściem byłoby chyba fizyczne okaleczenie. Poza tym zakaz prowokuje opór, Markiz znajduje sposoby, by jego dzieła jednak były drukowane. W wynoszeniu rękopisów pomaga mu praczka Magdalena (Kate Winslet). Cała ta sytuacja zostaje zresztą zobrazowana w sposób skrótowy i symboliczny jeszcze pod czołówką: Magdalena zbiera brudne prześcieradła z kolejnych cel, Markiz razem z pościelą podaje jej rękopis. Brudy trafiają do kotła z ługiem, kartki papieru do umówionego posłańca. I sugestia: w Charenton jedyną rzeczą, jaką uda się uprać, są prześcieradła i bielizna - do duszy pacjentów wstępu nie ma.
Wszystko, co dzieje się potem, jest konsekwentnym ukazywaniem klęski pomysłu księdza Coulmier. Markiz publikuje, ksiądz grozi. Pojawia się nowy nadzorca - doktor Royer-Collard (Michael Caine), ma sprawdzić, czy aby ksiądz nadaje się na swoje stanowisko. Markiz Collarda obraża, ksiądz zabiera mu atrament i pióra. Markiz pisze winem na pościeli, potem krwią na ubraniu, stara się ustnie przekazywać swoje opowieści - kończy się to klęską. Pod koniec -z wyrwanym językiem, nagi- pisze własnymi odchodami na ścianie celi.
A zatem film byłby pochwałą twórczej determinacji? "Zabierzcie mi wszystko, moja sztuka obroni się sama", czy tak? Sprawa jest bardziej skomplikowana. Są tutaj dwie sceny, które sugerują, że twórczość Markiza może przenieść się ze sceny w realny świat - i zaowocować tragedią. Podczas organizowanego przez De Sade'a przedstawienia atmosfera wyuzdania udziela się jednemu z pensjonariuszy i usiłuje on zgwałcić Magdalenę. Później, kiedy więźniowie w kolejnych celach tworzą swoisty "drut telegraficzny" i przekazują opowiadanie Markiza, aby Magdalena mogła je spisać, sytuacja powtarza się. Tyle, że tym razem kończy się tragicznie - Magdalena zostaje zamordowana w seksualnym szale przez tego samego pacjenta, który wcześniej usiłował gwałtu.
Pojawia się tu całościowy pomysł przesłania: erotyczne delirium z kart powieści Markiza ma mieć charakter terapeutyczny, ale może owocować zbrodnią, jeśli czytelnik nie potrafi odróżnić fikcji od rzeczywistości.
Nie ma wątpliwości, że problem jest aktualny, nieustannie toczą się przecież dyskusje o pornografii (inspiruje czy nie?), o przemocy w kinie i TV (niebezpieczna czy nie?). Ujawnia się wspomniana strategia twórców - pod kostiumami sprzed dwóch wieków kryją się współczesne konflikty.
Jakie stanowisko w tej debacie zajmują twórcy "Zatrutego pióra"? Magdalena: "Jego fantazje są przerażające, ale gdyby nie one, nie mogłabym być dobra. Wcielam się w dziwki z kart jego powieści, dlatego nie muszę ich naśladować w rzeczywistości". Znany argument: katharsis owocuje uspokojeniem, zamieszkujące nas demony pozostają niegroźne. Dr Royer-Collard: "To chore, szkodliwe fantazje. Godzą w każdego uczciwego obywatela". Konflikt dwóch równorzędnych prawd?
Otóż rzecz w tym, że nie. W pewnym momencie Kaufman przestaje być bezstronnym obserwatorem, ujawnia brzydką cechę swojej strategii, sugeruje bowiem, że są prawdy równe i równiejsze. Bo doktor Royer-Collard okazuje się być obrzydliwcem i hipokrytą, który w dzień walczy z wyuzdaniem, a co noc dopuszcza się tzw. małżeńskiego gwałtu na młodziutkiej żonie. Magdalena do końca pozostaje dziewicą: znaczy się - powieści De Sade'a pozwoliły jej zachować równowagę pomiędzy tym, co nazywamy jasną stroną naszej osobowości, a demonami, które ją zamieszkują.
Czy to jest prawdziwe? Może na krótką metę. Ale fakt pozostaje faktem - każda filozofia jest weryfikowalna jedynie w czasie. Innymi słowy, jeśli Kaufman postawił sobie cel obronę Markiza jako "apostoła szczerości", powinien pokazać, jak jego filozofia sprawdza się na przestrzeni lat, na wybranym przypadku. Na przykład: para młodych ludzi ulega fascynacji "Justyną" De Sade'a - i postanawia żyć zgodnie z propagowaną tam filozofią wyzwolenia przez nieskrępowany erotyzm. Przykład ten nie jest wyssany z palca: młodziutka żona Wielkiego Doktora-Hipokryty, takiej fascynacji rzeczywiście ulega. Następnie ucieka z architektem prowadzącym remont rezydencji męża. Jest to pokazane jako akt wyzwolenia - dzieło Markiza uratowało tą dziewczynę przed starym potworem! Pięknie. Pytanie tylko, czym ten ratunek zaowocował. Tego Kaufman już nie pokazuje, a przecież możemy sobie wyobrazić odpowiednie warianty. Wariant nr 1: filozofia De Sade'a okazuje się ślepą uliczką, przed młodymi pojawia się dylemat; albo się rozstajemy, albo zakładamy dom (a to już nie mieści się w libertynizmie). Wariant nr 2: zwycięstwo myśli Markiza... No właśnie, jakże miałoby wyglądać? Wspólne życie odpada, pozostaje... wspólne samobójstwo w imię wolności?
Fałsz filmu Kaufmana polega właśnie na operowaniu półprawdami. Pokazuje on nam spontaniczny bunt młodych - i nie zajmuje się jego konsekwencjami. Wszystko to służy apologii Markiza, nie służy natomiast prawdzie konfliktu, prawdzie sytuacji. Wielki twórca prześladowany przez małych tego świata - do takiej konkluzji Kaufman konsekwentnie dąży.
Pozostaje jednak niewygodna sprawa śmierci Magdaleny. Co z nią począć? Kaufman odpowiedziałby chyba: No cóż, zdarza się. De Sade mówi w pewnym momencie do księdza Coulmier: "Czy gdyby ktoś próbował chodzenia po wodzie - i utonął, czy oskarżyłbyś Biblię?". Smutna prawda - każdy przekaz narażony jest na spaczone odczytanie. Ktoś czyta Ewangelię, pragnie zmienić swoje życie na lepsze; ktoś drugi po tej samej lekturze - staje się groźnym fanatykiem. Ktoś czyta dzieła De Sade'a i doznaje wewnętrznego wyzwolenia od zła tego świata (jak sam Markiz w pierwszych scenach, jak Magdalena). Ktoś drugi gwałci bądź morduje młodą dziewczynę.
Pozostaje jednak kwestia proporcji. Czy nam się to podoba, czy nie - dzieła Markiza (a za tym cała pornografia, bo Kaufman sugeruje, że chodzi mu o uogólnienie) z samej swej istoty prowokują do ich realizacji w tzw. prawdziwym życiu. Są peanami na cześć Zła, taki charakter ma cała filozofia Markiza. Ktoś, kto po lekturze zgwałci, zabije, etc. - ktoś taki po prostu wykona podane instrukcje. Ewangelia przekazuje instrukcje diametralnie inne: bądź pokorny, wierny etc. Sprawa ewentualnego zła, które może się w wyniku jej lektury narodzić, pozostaje marginalną - bo dotyczy skrajnie spaczonych odczytań. Innymi słowy: do gwałtu po De Sadzie potrzebna jest jedynie determinacja i logika (tak napisano - tak zrobię). Do zła po Ewangelii potrzeba wrodzonego defektu (choroba psychiczna), bądź świadomego fałszowania jej nauk (wyrachowanie, sekciarstwo).
Najdziwniejsze to, że Kaufman wydaje się takich wątpliwości w ogóle nie dostrzegać. Ostatnia scena jest rodzajem "kropki nad i". Minęło kilka lat. Doktor-hipokryta dorabia się fortuny na wydawaniu dzieł Markiza. Ksiądz Coulmier, psychiczny wrak, jest teraz jednym z pensjonariuszy; pragnie pisać historyjki równie sprośne, co te wymyślane przez Markiza. Niestety - doktor mu na to nie pozwala. I oto scena zdumiewająca: ociemniała matka Magdaleny posyła potajemnie do celi księdza pióro i papier. "Pisz, niech jej śmierć nie pójdzie na marne". W tym miejscu warto wspomnieć, że oryginalny tytuł filmu brzmi właśnie - "Pióra". W tej ostatnie scenie ujawnia się metaforyczne znaczenie całości: gęsie pióra służące spisywaniu erotycznych fantazji - one są rodzajem sztafety. Markiz umarł, ale ksiądz chwyta w rękę gęsie pióro. Staje się jego godnym następcą.
Reżyser Kaufman nakręcił hymn pochwalny na cześć tej nieustającej sztafety. Posunął się nawet dalej: w postaci Magdaleny wykreował kogoś na kształt Męczennicy Porno. Dziewczyna zginęła - przykre. Ale, co najważniejsze, idea trwa.
Oj, trwa. Widz sam może tego doświadczyć, kiedy po wyjściu z kina trafi na pierwszy z brzegu szyld "Sex Shopu". Wychodzi więc na to, że żyjemy w najszczęśliwszych z możliwych czasów. Ideały Kaufmana i Wrighta tryumfują na każdym kroku, Wielka Sztafeta zwyciężyła - pornografia jest legalna.
Pozostaje, oczywiście, kwestia ceny. Ale zgodzimy się, że każdą śmierć można nagiąć do ram męczeństwa za wolność słowa. Od śmierci nieszczęsnej Magdaleny do ofiar strzelaniny zainspirowanej twórczością Marylina Mansona. Rzecz oczywista, że zdania zamordowanych ofiar na ten temat - już nie usłyszymy. Ponieważ Kaufman w pewien sposób uzurpuje sobie prawo do mówienia w ich imieniu, czyni swój film szczególnie perfidnym fałszerstwem.

ocenił(a) film na 10
Michal_Oleszczyk

chyba lubisz dużo pisać :) Ale ogółem popieram to co napisałeś.

ocenił(a) film na 8
Michal_Oleszczyk

Wywód niby spójny i sensownie argumemntujący twoją tezę, ale jest tu pewne przekłamanie. Otóż, nie jest wcale tak, że pewne dzieła sztuki bardziej zachęcają to wypaczonego wciealnia w życie zawartych w nich idei a inne mniej i że te, co mniej, to są te "dobre". Otóż, żeby zabić/zgwałcić/popełnić jakiekolwiek inne zło, nie wystarczy przeczytać zboczonej twórczosci De Sade'a. Trzeba być równie chorym psychicznie jak przy popełnianiu zbrodni opd wpływem Ewangelli, czy jakiegokolwiek innego "dobrego" dzieła. Z twoich słów zaś wynika, że zapoznanie się z twórczością, która propaguje ideę zła, skłania do wcielenia tej idei w rzeczywistości. To nie takie proste. Nie każdy, kto czyta twórczość De Sade'a zacznie się zabawiać w ten sposób. Nie każdy kto obejrzy ostre hardporno pomyśli, że tak należy zrobić. Nie każdy, kto zobaczy masakrę i przemoc w telewizji weźmie siekierę i pójdzie zarąbać sąsiadów. Takie przypadki to przecież margines. Dlaczego? Bo każdy ROZUMNY człowiek potrafi odróżnić prawdę od fikcji, potrafić zachować dystans do tego, co widzi czy czyta. Żaden ZDROWY PSYCHICZNIE I POSIADAJĄCY KRĘGOSŁUP MORALNY człowiek nie pomyśli by kogoś zabić czy zgwałcić, bo tak gdzieś zobaczył, czy przeczytał. Taki człowiek posiada ZDOLNOŚĆ ODRÓŻNIANIA DOBRA OD ZŁA. Ja nie zabiłem nikogo, bo obejrzałem "Urodzonych morderców", albo słucham Mansona. A Ci co popełnili takie zbrodnie nie padli ofiarą złego filmu czy złej muzyki. Ktoś, kto coś takiego uczunił, nie jest normalny i nie potrafi tego dobra i zła rozróżnić. I do popełnienia zła nie jest mu potrzebny akurat De Sade. Komuś takiemu wystarczy, że kolega ze szkoły krzywo na niego spojrzy albo zaśmieje się z jego wyglądu. I co wtedy? Oskarżymy tego kolegę? Innemu wystarczy, że dziewczyna go rzuci. Może ją też należałoby zamknąć i napiętnować? Zamknąć w zakładzie dla obłąkanych? Dla ludzi, którzy nie mają hamulców moralnych, WSZYSTKO może być powodem by popełnić występek. Oczywiście, że najwygodniej jest znajdować przyczyny w stylu "słuchał muzyki wykonawcy X", "obejrzał film reżysera Y". Zamknijmy tych twórców, bo winny zawsze musi się znaleźć. A czemu nikt nie pomyślał, że chłopcy, którzy dokonali tych zbrodni, lubili colę i hamburgery. Może to jest przyczyna? Zdelegalizować!
Nie piętnujmy dzieł sztuki (nawet takich, których nie rozumiemy, z którymi się nie zgadzamy czy wręcz się nimi brzydzimy), bo one same w sobie nie czynią zła. Zło czynią ludzie, którzy je w sobie noszą i popełnią je prędzej czy później nie dlatego, że coś tam przeczytali, ale dlatego, że są źli.

Michal_Oleszczyk

Czy ktoś zna KONKRETNY przypadek, żeby ktoś zabił z powodu ksiązek de Sade'a? Nie jest to niemożliwe, ale to mniej prawdopodobne niż zabicie kogoś z powodu zbyt słonej zupy. A ile osób zgineło dlatego, że ktoś przeczytał Biblię lub Koran? Wiele milionów. W czasie wojen religijnych, w kazamatach Inkwizycji, na stosach, jako niewierni itp.
To, co czyni książkę niebezpieczną, to nie jest opis najbardziej nawet okrutnych praktyk seksualnych (mało takich książek w księgarniach?).
Książka może stać się groźna, jeśli jest w niej zawarta idea, dla której warto zabić. Taką ideą może być każda wiara, komunizm ("Kapitał" Marksa), naród niemiecki ("Mein Kampf" Hitlera) itp.Bo właśnie w imię szczytnych idei popełniono najwięcej i najokrutniejszych zbrodni. Każdy z nas zna coś, co uważa za szłuszne - bo nie chodzi o słuszność idei - tylko o żarliwość w jej realizacji. To jest właśnie to, co prowadzi do zbrodni. Czytałem biografię wielu morderców (Starkweather, Dahmer, Fisher, Bundy i inni) i muszę powiedzieć, że do zbrodni prowadziły tych ludzi przede wszystkim wady charakteru, powodujące, że nie potrafili oni w sposób normalny zaspokoić zwykłych ludzkich potrzeb: seksu (martwa kobieta nie powie nie), akceptacji otoczenia (skoro wszyscy są dla mordercy źli to chce ludzi ukarać), poczucia wartości (tylko zabijając potrafią odczuć własną wartość). Wśród morderców rzadko trafiają się ludzie z wyższym wykształceniem, jeszcze trudniej znaleźć miłośnika filozofii. Łatwiej znależć menela lub psychopatę z rodziny patologicznej albo sierocińca. Jeśli przestępcy interesują się filozofią, to najczęściej w więziennej celi, z nudów. Twórczość de Sade'a jest o tyle cenna, że pokazuje ludzi od ich gorszej strony. Nie poznasz księżyca widząc tylko jego jasną stronę. Przy tym filozofia de Sade'a jest z gruntu racjonalistyczna, nie ma tu świętości które prowadzą, jak powiedziałem, do zbrodni. Jeśli zaś nie ma świętości to i słowa de Sade'a nie są święte - jak już to godne rozważenia. Zabijanie zaś, na ogół rozsądne nie jest, bo każdy niemal morderca zostaje ukarany.
Po twórczość markiza sięgnie raczej ktoś inteligentny, ceniący rozsądek. Bezmyślni ludzie szukający idei, które mają im zastąpić myślenie prędzej sięgną po Biblię, Koran czy nacjonalistyczne pismo jak "Szczerbiec". I to właśnie ta literatura jest bardziej niebezpieczna, a nie propagujący rozsądek i racjonalizm, niszowy de Sade.

ocenił(a) film na 9
Michal_Oleszczyk

Polecam w zamian :
"W POSZUKIWANIU IDEALNEGO KOCHANKA" z Diane Keaton i Tuesday Weld :
https://www.filmweb.pl/film/W+poszukiwaniu+idealnego+kochanka-1977-7403
"RANDKA NA PRZERWIE" z Thandie Newton, Nicole Kidman i Naomi Watts
https://www.filmweb.pl/film/Randka+na+przerwie-1991-5644
"ŻAR CIAŁA" z Kathleen Turner :
https://www.filmweb.pl/film/%C5%BBar+cia%C5%82a-1981-12109
"LISTONOSZ DZWONI ZAWSZE DWA RAZY" z Jessicą Lange
https://www.filmweb.pl/film/Listonosz+zawsze+dzwoni+dwa+razy-1981-1021
"ŚWIADEK MIMO WOLI" z Melanie Griffith i Deborah Shelton :
https://www.filmweb.pl/film/%C5%9Awiadek+mimo+woli-1984-12100
"ZĘBATE OSTRZE" z Glenn Close :
https://www.filmweb.pl/film/Z%C4%99bate+ostrze-1985-11830
"Fatalne zauroczenie" z Glenn Close
https://www.filmweb.pl/film/Fatalne+zauroczenie-1987-1453
"PRZECIW WSZYSTKIM" z Rachel Ward
https://www.filmweb.pl/film/Bez+szans-1984-3719
POCAŁUNEK KOBIETY-PAJĄKA z Sonią Bragą
https://www.filmweb.pl/film/Poca%C5%82unek+kobiety+paj%C4%85ka-1985-1282
PARK GORKIEGO z Joanną Pacułą
https://www.filmweb.pl/film/Park+Gorkiego-1983-8543
"DZIKA NAMIĘTNOŚĆ" z Melanie Griffith
https://www.filmweb.pl/film/Dzika+nami%C4%99tno%C5%9B%C4%87-1986-5310
"HARRY ANGEL" z Lisą Bonet
https://www.filmweb.pl/video/Na+skr%C3%B3ty/Harry+Angel-28804
"NIEZNOŚNA LEKKOŚĆ BYTU" z Leną Olin i Juliette Binoche
https://www.filmweb.pl/film/Niezno%C5%9Bna+lekko%C5%9B%C4%87+bytu-1988-35019
"HENRY I JUNE" z Umą Thurman i Marią de Medeiros
https://www.filmweb.pl/film/Henry+i+June-1990-6124
"POZYTYWKA" z Jessiką Lange
https://www.filmweb.pl/film/Pozytywka-1989-8837
"UZNANY ZA NIEWINNEGO" z Gretą Scacchi i Bonnie Bedelią
https://www.filmweb.pl/film/Uznany+za+niewinnego-1990-11421
"KOCHANEK" z Jane March
https://www.filmweb.pl/film/Kochanek-1992-12249
"SKAZA" z Juliette Binoche
https://www.filmweb.pl/film/Skaza-1992-9577
"DZIKA ORCHIDEA" z Carre Otis i Jacqeline Bisset
https://www.filmweb.pl/film/Dzika+orchidea-1989-31193
"DIAGNOZA ZBRODNI" Kim Basinger i Umą Thurman
https://www.filmweb.pl/film/Diagnoza+zbrodni-1992-5039
"KRWAWY ROMEO" z Leną Olin i Annabellą Sciorrą
https://www.filmweb.pl/film/Krwawy+Romeo-1993-6894
"RĘKA NAD KOŁYSKĄ" z Rebeką DeMornay i Annabellą Sciorrą
https://www.filmweb.pl/film/R%C4%99ka+nad+ko%C5%82ysk%C4%85-1992-10432
"SUBLOKATORKA" z Bridget Fondą i Jennifer Jason Leigh
https://www.filmweb.pl/film/Sublokatorka-1992-9853
"MARTWA CISZA" z Nicole Kidman
https://www.filmweb.pl/film/Martwa+cisza-1989-7572
"MALICE" z Nicole Kidman
https://www.filmweb.pl/film/Pe%C5%82nia+z%C5%82a-1993-7519
"DOLORES" z Jennifer Jason Leigh i Kathy Bates
https://www.filmweb.pl/film/Dolores-1995-5127
"DIABOLIQUE" z Isabelle Adjani, Sharon Stone i Kathy Bates
https://www.filmweb.pl/film/Diabolique-1996-5037
"NAGI INSTYNKT" z Sharon Stone i Jeanne Triplehorn
https://www.filmweb.pl/film/Nagi+instynkt-1992-1063
"W SIECI" z Demi Moore
https://www.filmweb.pl/film/W+sieci-1994-11505
"BARWY NOCY" z Jane March
https://www.filmweb.pl/film/Barwy+nocy-1994-4066
"OSTATNIE UWIEDZENIE" z Lindą Fiorentino
https://www.filmweb.pl/film/Ostatnie+uwiedzenie-1994-90658
"WIĘŹ" (Brudne pieniądze) z Giną Gershon i Jennifer Tilly
https://www.filmweb.pl/film/Brudne+pieni%C4%85dze-1996-30926
PSYCHOPATA z Sigourney Weaver i Holly Hunter
https://www.filmweb.pl/film/Psychopata-1995-8975
"DZIKIE ŻĄDZE" z Denise Richards i Neve Campbell
https://www.filmweb.pl/film/Dzikie+%C5%BC%C4%85dze-1998-45
"CIEMNA STRONA WENUS" z Agnieszką Wagner i Anną Przybylską
https://www.filmweb.pl/film/Ciemna+strona+Wenus-1997-27
"ZABIJANIE NA ŚNIADANIE" z Minnie Driver
https://www.filmweb.pl/film/Zabijanie+na+%C5%9Bniadanie-1997-622
"KREW I WINO" z Jennifer Lopez
https://www.filmweb.pl/film/Krew+i+wino-1996-584
"INCOGNITO" z Irene Jacob i Mają Ottesen
https://www.filmweb.pl/film/Incognito-1997-6430
"PODRÓŻ FELICJI" z Elaine Cassidy
https://www.filmweb.pl/film/Podr%C3%B3%C5%BC+Felicji-1999-5582
"GDZIE LEŻY PRAWDA" z Rachel Blanchard i Alison Lohman
https://www.filmweb.pl/film/Gdzie+le%C5%BCy+prawda-2005-139747
"O MIŁOŚCI I ŚMIERCI" z Anną Falchi
https://www.filmweb.pl/film/O+mi%C5%82o%C5%9Bci+i+%C5%9Bmierci-1994-34739
"FEMME FATALE" z Rebeką Romijn Stamos
https://www.filmweb.pl/film/Femme+Fatale-2002-33988
"NIEWIERNA" z Diane Lane
https://www.filmweb.pl/film/Niewierna-2002-32598
"MULHOLLAND DRIVE" z Laurą Harring, Naomi Watts i Mellisą George
https://www.filmweb.pl/film/Mulholland+Drive-2001-30630
"PIĘTNO" z Nicole Kidman
https://www.filmweb.pl/film/Pi%C4%99tno-2003-94435
"DZIEWCZYNA NA URODZINY" z Nicole Kidman
https://www.filmweb.pl/film/Dziewczyna+na+urodziny-2001-4198
"ZA DRZWIAMI SYPIALNI" z Sissy Spacek i Marisą Tomei
https://www.filmweb.pl/film/Za+drzwiami+sypialni-2001-6407
"NOTATKI O SKANDALU" z Judi Dench i Cate Blanchett
https://www.filmweb.pl/film/Notatki+o+skandalu-2006-264516
"MAŁE DZIECI" z Jennifer Connelly i Kate Winslet
https://www.filmweb.pl/film/Ma%C5%82e+dzieci-2006-226856
"WSZYSTKO GRA" ze Scarlett Johansson
https://www.filmweb.pl/film/Wszystko+gra-2005-150528
"Spring Breakers" z Seleną Gomez i Vanessą Hudgens
https://www.filmweb.pl/film/Spring+Breakers-2012-639024
"CZARNY NARCYZ" z Deborah Kerr
https://www.filmweb.pl/film/Czarny+narcyz-1947-111145
"W KLESZCZACH LĘKU" z Deborah Kerr
https://www.filmweb.pl/film/W+kleszczach+l%C4%99ku-1961-113237
"NIEWINIĄTKA" z Audrey Hepburn i Shirley MacLaine
https://www.filmweb.pl/film/Niewini%C4%85tka-1961-8119
"SEKSOLATKI"
https://www.filmweb.pl/film/Seksolatki-1972-9429
"PERSONA"
https://www.filmweb.pl/film/Persona-1966-31654
"JESTEM CIEKAWA W KOLORZE ŻÓŁTYM"
https://www.filmweb.pl/video/Na+skr%C3%B3ty/Jestem+ciekawa+-+w+kolorze+%C5%BC%C3 %B3%C5%82tym+Tylko+dla+doros%C5%82ych-32803
"MARNIE" z Tippi Hedren
https://www.filmweb.pl/film/Marnie-1964-7565
"OBRAZY" Roberta Altmana z Susanah York
https://www.filmweb.pl/film/Obrazy-1972-6382
"WRZASK" z Susanah York
https://www.filmweb.pl/film/Krzyk-1978-10872
"OPĘTANIE" z Isabelle Adjani
https://www.youtube.com/watch?v=hS1ThMTlvSg
"WALKABOUT" z Jenny Agutter
https://www.filmweb.pl/film/Walkabout-1971-11531
"EQUUS" z Jenny Agutter
https://www.filmweb.pl/film/Je%C5%BAdziec-1977-35356
"KLUTE" z Jane Fondą
https://www.filmweb.pl/film/Klute-1971-1299
"JULIA" z Jane Fondą, Vanessą Redgrave i Meryl Streep
https://www.filmweb.pl/film/Julia-1977-34788
"SPRAWA GORGONOWEJ"
https://www.filmweb.pl/film/Sprawa+Gorgonowej-1977-9718
"DZIEJE GRZECHU" Waleriana Borowczyka
https://www.filmweb.pl/film/Dzieje+grzechu-1975-5284
"IMPERIUM ZMYSŁÓW" Nagisy Oshimy
https://www.filmweb.pl/film/Imperium+zmys%C5%82%C3%B3w-1976-30918
"IMPERIUM NAMIĘTNOŚCI" Nagisy Oshimy
https://www.filmweb.pl/film/Imperium+nami%C4%99tno%C5%9Bci-1978-35119
"EMMANUELLE" z Sylvią Kristel
https://www.youtube.com/watch?v=yWdNnJd4X9c
"CZARNA EMANUELLE" z Laurą Gemser
https://www.filmweb.pl/film/Czarna+Emanuelle-1975-92671
"TURECKIE OWOCE" Paula Verhoevena
https://www.filmweb.pl/film/Tureckie+owoce-1973-11250
"DWA ŚWIATY" Paula Schradera
https://www.filmweb.pl/film/Dwa+%C5%9Bwiaty-1979-128838
"SIŁA ŻYCIOWA" z Mathildą May
https://www.filmweb.pl/film/Si%C5%82a+witalna-1985-7336
"GŁĘBOKIE GARDŁO" z Lindą Lovelace
https://www.filmweb.pl/film/G%C5%82%C4%99bokie+gard%C5%82o-1972-36308
"BEHIND THE GREEN DOOR" Artie Mitchell
https://www.filmweb.pl/film/Behind+the+Green+Door-1972-649995
"DIABEŁ W PANNIE JONES"
https://www.filmweb.pl/film/Diabe%C5%82+w+pannie+Jones-1973-37078
"NINE LIVES OF WET PUSSY" Abla Ferrary
https://www.filmweb.pl/film/Nine+Lives+of+a+Wet+Pussy-1976-40096
INNE SPOJRZENIE z Grażyną Szapołowską i Jadwigą Jankowską-Cieślak
https://www.filmweb.pl/film/Inne+spojrzenie-1982-35999
"PIĘKNA ZŁOŚNICA" z Emmanuelle Beart
https://www.filmweb.pl/film/Pi%C4%99kna+z%C5%82o%C5%9Bnica-1991-7009
"LUCIA i seks"
https://www.filmweb.pl/film/Lucia+i+seks-2001-34176
"INTYMNOŚĆ" z Kerry Fox
https://www.filmweb.pl/film/Intymno%C5%9B%C4%87-2001-30763
"9 SONGS" z Margo Stilley
https://www.filmweb.pl/film/9+Songs-2004-139132
"MARZYCIELE" z Evą Green
https://www.filmweb.pl/film/Marzyciele-2003-34199
"LOVELACE" z Amandą Seyfried
https://www.filmweb.pl/film/Kr%C3%B3lowa+XXX-2013-228145
"SERCE JAK LÓD" z Emmanuelle Beart
https://www.filmweb.pl/film/Serce+jak+l%C3%B3d-1992-9442
"NELLY I PAN ARNAUD" z Emmanuelle Beart
https://www.filmweb.pl/film/Nelly+i+pan+Arnaud-1995-589
"ŻYCIE ADELI"
https://www.filmweb.pl/film/%C5%BBycie+Adeli+%E2%80%93+Rozdzia%C5%82+1+i+2-2013- 655740
"MŁODA I PIĘKNA"
https://www.filmweb.pl/film/M%C5%82oda+i+pi%C4%99kna-2013-659861
"NIE BÓJ SIĘ, BI"
https://www.filmweb.pl/film/Nie+b%C3%B3j+si%C4%99%2C+Bi-2010-571400
"LADY M" z Florence Pugh
https://www.filmweb.pl/film/Lady+M.-2016-759174
"PRAWDA" z BB
https://www.filmweb.pl/film/Prawda-1960-8850
"MOJA NOC U MAUD"
https://www.filmweb.pl/film/Moja+noc+u+Maud-1969-32740
"KOBIETA I MĘŻCZYZNA" z Anouk Aimee
https://www.filmweb.pl/film/Kobieta+i+m%C4%99%C5%BCczyzna-1966-32455
"HIROSZIMA, MOJA MIŁOŚĆ" z Emmanuelle Rivą
https://www.filmweb.pl/film/Hiroszima%2C+moja+mi%C5%82o%C5%9B%C4%87-1959-32062
"TRZEBA ZABIĆ TĘ MIŁOŚĆ"
https://www.filmweb.pl/film/Trzeba+zabi%C4%87+t%C4%99+mi%C5%82o%C5%9B%C4%87-1972 -11219
...
https://www.youtube.com/watch?v=0H-s8Va4TxE
:-)

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones