PILINHA: {__webCacheId=filmBasicInfo_pl_PL, __webCacheKey=767889}

Lament

Gok-seong
6,9 19 273
oceny
6,9 10 1 19273
7,5 22
oceny krytyków
Lament
powrót do forum filmu Lament

A ja to widzę tak:

ocenił(a) film na 9

Długo się zastanawiałam kto co i dlaczego. Film według mnie niesamowity, ponieważ nie daje o sobie tak łatwo zapomnieć i właśnie przez to między innymi mi osobiście się tak podobał.

Według mnie kobieta w bieli od początku była pozytywną postacią. Chciała chronić ludzi w tej wiosce, ale była momentami zbyt słaba i nie chciała (albo nie mogła) bezpośrednio wszystkiego wyjawić.

Japończyk postać negatywna. Kiedyś może być zwykłym człowiekiem, jednak podczas jakiegoś rytuału stał się złym duchem, potworem. Jego uczniem był szaman.

Szaman udawał tylko, że chce pomóc, ale chciał się naprawdę się przysłużyć swemu mistrzowi Jap. A rytuał był skierowany przeciwko kobiecie w bieli.
Może dlatego kobieta chciała ocalić policjanta z wdzięczności za przerwanie rytuału.

ocenił(a) film na 6
pati_71

Bardzo prawdopodobna interpretacja

ocenił(a) film na 8
pati_71

To dlaczego ten szaman rzygał jak ją zobaczył, a ona kazała mu się wynosić. Słaba nie była...

ocenił(a) film na 8
pati_71

Tak, to chyba najbardziej satysfakcjonująca interpretacja. W filmie pojawia się trochę chrześcijańskiej symboliki, jeśli więc podążać tymi tropami, to sam fakt, że mówimy o Kobiecie w bieli (a nie np. w czerni) jest dość jasną wskazówką, że mamy do czynienia z postacią pozytywną.

Nie da się obronić Japończyka; od początku widać, że jest z nim coś nie tak. Odprawia czarne rytuały, wśród atrybutów można było dostrzec kozią głowę, wskrzesza umarłego, który staje się czymś w rodzaju zombie i atakuje niewinnych ludzi, na końcu przemienia się w diabła. Nie ma tu pola do dyskusji.

Najbardziej mylącą sceną jest rytuał szamana, który przeplata się z rytuałem Japończyka, tzn. Japończyk wskrzesza umarłego, a w tym samym czasie szaman umacnia zły czar nad domem policjanta. Jednak pokazane jest to w ten sposób, jak gdyby rytuał szamana osłabiał Japończyka. W rzeczywistości Japończyk prawie sam siebie wykończył, gdyż wskrzeszanie jest zapewne najtrudniejszym okultystycznym obrzędem. To pewnie dlatego Japończyk tak długo wpatrywał się w trupa w samochodzie, jak gdyby się zastanawiał, czy da radę go ożywić, czy starczy mu energii.

Nie zapominajmy o scenie, w której Japończyk goni Kobietę w bieli i raczej nie wygląda to na zabawę. To nie są postacie stojące po tej samej stronie, to są wrogowie.

Pod koniec filmu szaman wymiotuje w obecności Kobiety w bieli. Przy pierwszym seansie w tamtej chwili może się wydawać, że to kobieta jest tą złą, w rzeczywistości jest silną pozytywną postacią, a jej moc przepędza szamana. Ten ostatni wraca jednak pod wpływem działań Złego (czyli Japończyka); piję tu do sceny z owadami. Że szaman stoi po ciemnej stronie dowodzi ostatnia scena, w której robi zdjęcia zamordowanej rodzinie, kończąc rytuał. A w kuferku, które wypada mu z rąk, przechowuje zdjęcia innych ofiar. Być może są to te same zdjęcia, które wcześniej widział policjant u Japończyka, a które rzekomo zostały spalone.

Film jest celowo tak zmontowany, że wywołuje spory mętlik. W jezyku angielskim znalazłem rozpiskę punkt po punkcie, jak to wyglądało. Wklejam w oryginale:

1. Evil Spirit finds Hyo-jin’s shoe, curses her.
2. Evil Spirit begins to haunt Hyo-jin.
3. Woman in White tries to protect Hyo-jin.
4. Hyo-jin becomes more erratic as the haunting intensifies.
5. Jong-goo confronts the Stranger and kills the Stranger’s dog.
6. Evil Spirit puts another hex on Jong-goo’s home [dead goat].
7. Demon possesses Hyo-jin, causing her to stab the neighbor, but the ritual isn’t complete.
8. Family calls the Shaman to try and remove the evil.
9. Shaman, instead, tries to remove the Woman in White’s protection.
10. Jong-goo confronts the Stranger. Ends up “killing” him.
11. Shaman goes to Jong-goo’s home to prepare to complete the ritual.
12. Woman in White confronts the Shaman and chases him away.
13. Woman in White sets up more protections.
14. Shaman attempts to flee. But the Evil Spirit forces him to return.
15. Demon possesses Hyo-jin but can’t act because of the extra protection added by the Woman in White.
16. If Jong-goo can stay out of his home long enough, the evil ritual will fail and his family will be saved.
17. Jong-goo doesn’t stay away. His sin is great enough to invalidate the last protection spells from the Woman in White.
18. The demon goes to work.
19. The Shaman shows up to take pictures, completing the ritual.
(źródło: https://filmcolossus.com/the-wailing-movie-explained/ )

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones