PILINHA: {__webCacheId=filmBasicInfo_pl_PL, __webCacheKey=31756}

Harakiri

Seppuku
8,1 13 364
oceny
8,1 10 1 13364
9,0 20
ocen krytyków
Harakiri
powrót do forum filmu Harakiri

"Masaki Kobayashi wniósł do gatunku historycznego zdumiewający zmysł kompozycji.
Dramaturgia "Harakiri" jest wzorem, jak sama budowa dzieła, kolejność opowiadania,
rozmieszczenie w nim pauz i zaskoczeń może podnieść znaczenie opowiadanych treści.
Matematyczne wykalkulowanie z góry kolejnych reakcji widza jest tu równie nieskazitelne, jak w
najlepszych filmach Hitchcocka, choć służy zgoła innemu celowi. Dwa harakiri i cztery pojedynki
rozmieszczone są idealnie. Jeśli jedno harakiri pokazane jest z tak bezlitosnymi szczegółami, że
graniczy wprost z pornografią, to w odpowiednim miejscu wyjaśnia się, że musiało tak właśnie
być pokazane, nie przez kaprys ani tanią chęć szokowania. Także nagłe przerzuty od rytmu
majestatycznie zwolnionego do spazmatycznej dynamiki nie są może w zgodzie z leniwymi
nawykami widza europejskiego, ale znajdują pełne uzasadnienie w treści. Ta przerażająca historia
upadku i nędzy klanu samurajów jest konsekwentnym atakiem na "święty kodeks honorowy"
bushido, żywy do dziś, monstrualnie sprzeczny z naszymi sądami o życiu. Ostatnią
niespodzianką jest zdemaskowanie metod, jakimi posługiwali się zakłamani dziejopisowie, aby
nawet koszmarne fakty, dyskredytujące kodeks, posłużyły do jego umocnienia. Akcji towarzyszy
parę solowych, brzmiących dziko i pochmurnie, instrumentów muzycznych, których nazw nigdy w
życiu nie słyszeliśmy"

Cytat pochodzi z książki "Historia filmu dla każdego" autorstwa Jerzego Płażewskiego. Pozostaje
tylko żałować, że światowa publiczność i krytyka nie poznały się jeszcze na dziele
Kobayashi'ego tak, jak nasz wybitny krytyk.

użytkownik usunięty
feuerbach

Film naprawdę zjawiskowy.
Sceny akcji są piękne, a ich ilość właściwa. Obraz ma oryginalną fabułę i wymyślną formę. Film bardzo treściwy - zmusza człowieka do myślenia, do myślenia o naszej moralności i naszym pozornym honorze. Godny polecenia. Nie dla każdego (dla niektórych może być nudny), lecz prawdziwy kinoman takim dziełem nie pogardzi.

feuerbach

Książka o której piszesz jest dziełem przedpotopowym .Z tego co pamiętam (a czytałem ją) to Ojciec Chrzestny był tam nowością . Nie zmienia to faktu ,że Płażewski trafił w samo sedno .

OjciecPijo

Każdy film jest nowością w czasie swojej premiery, ale jedne starzeją się lepiej, a inne gorzej. Zarówno "Ojciec chrzestny" jak i "Harakiri" zestarzały się doskonale. O ile mi wiadomo "Historia filmu..." miała aktualizacje (ja akurat mam dość stare wydanie). Wiek pana Płażewskiego nie zmienia faktu, że to wybitny krytyk i tak jak powiedziałeś, w przypadku "Harakiri" trafił w sedno.

użytkownik usunięty
feuerbach

Tak to jest,że niektórzy reżyserzy i ich dzieła zostały docenione dopiero po jakimś czasie,albo wiele lat po ich śmierci,a ich dzieła po latach są uważane za jedne z najlepszych osiągnięć w historii kina.Tak było w przypadku Kubricka czy Leone.

feuerbach

Mała uwaga - cytując wypowiedź, cudzysłowy wewnętrzne zmień na francuskie, inaczej tekst staje się dość nieczytelny.

ocenił(a) film na 10
feuerbach

Film ponadczasowy, a historia poruszająca i skłaniająca do wielu głębokich refleksji. Zawsze dość sceptycznie podchodziłem do kina spod znaku "azjatyckiej dumy i honoru", ale teraz wiem, że moje kontr-argumenty w postaci naiwnej i prymitywnej treści okazały się bezpodstawne.

"kolejność opowiadania, rozmieszczenie w nim pauz i zaskoczeń może podnieść znaczenie opowiadanych treści."

Zwróciłem na to uwagę podczas seansu i szczerze nie dowierzałem, że Kobayashi już na pocz. lat 60-tych tak sprawnie i gładko radził sobie z TYM zagadnieniem (zaiste bardzo istotnym, czemu chyba nikt nie zaprzeczy?).



ocenił(a) film na 8
feuerbach

"Ta przerażająca historia
upadku i nędzy klanu samurajów jest konsekwentnym atakiem na 'święty kodeks honorowy'
bushido, żywy do dziś, monstrualnie sprzeczny z naszymi sądami o życiu".
Te słowa doskonale opisują ten film, rewizjonistyczne podejście do pięknej ery honorowych samurajów, ten film to antywestern wschodu, antyeastern można rzec.

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones