Koreanki – pierwszy przegląd na platformie Pięć Smaków w Domu

Informacja nadesłana
https://www.filmweb.pl/news/Koreanki+%E2%80%93+pierwszy+przegl%C4%85d+na+platformie+Pi%C4%99%C4%87+Smak%C3%B3w+w+Domu-141949
Koreanki – pierwszy przegląd na platformie Pięć Smaków w Domu
źródło: Materiał nadesłany

Pierwszy cykl na Pięć Smaków w Domu to odpowiedź na ogromne zainteresowanie nowym kinem koreańskim, które wciąż zaskakuje i porywa krytyków na całym świecie. "Koreanki" to filmy o niezwykłych, charyzmatycznych bohaterkach, kroczących przez życie własną drogą, mierzących się z wyzwaniami współczesnego świata i wybierających zaskakujące sposoby na zmianę własnego losu. Przegląd będzie dostępny na platformie www.piecsmakow.pl/wdomu od 8 kwietnia do 19 maja.



Program:

"Maggie" (premiera online!)



reżyseria: Yi Ok-seop; Korea Południowa 2018

Debiut koreańskiej reżyserki to epizodyczny, operujący absurdalnym humorem esej o szczerości, zaufaniu i druzgoczących nieporozumieniach. Każdy kadr jest cukierkiem, a błyskotliwy montaż wciąga widza w grę zaskakujących wizualnych skojarzeń. Lekkość formy podszyta jest jednak dyskretną melancholią, a w lakonicznych wymianach zdań między bohaterami kryje się coś więcej niż zgrabna anegdota. Przepastne dziury w chodnikach wydają się sprawiać mieszkańcom miasta mniej problemów niż wyrwy w międzyludzkich relacjach.


"Mikrosiedlisko"



reż. Jeon Go-woon; Korea Południowa 2017

"Mikrosiedlisko" narodziło się z gniewu reżyserki, Jeon Go-woon, wobec wysokich cen mieszkań w Seulu, wpływających na niepewną sytuację młodych Koreańczyków. Nie ma tu jednak złości. To melancholijna, skrząca się ekscentrycznym humorem miejska ballada o tym, jak trudno jest zachować indywidualność w zderzeniu z kieratem społecznych norm i ekonomicznych realiów rozwiniętego państwa. Zrealizowany pewną ręką debiut powstał w ramach współpracy niezależnego kolektywu Gwanghwamoon.


"Nasze ciało"


reż. Han Ka-ram; Korea Południowa 2018

Debiutancki film Han Ka-ram to subtelnie prowadzona historia o traceniu i odzyskiwaniu kontroli nad własnym życiem - a także o tym, że proces ten nie jest ani łatwy, ani jednokierunkowy, a w wymagającym koreańskim społeczeństwie w zasadzie nigdy się nie kończy. To zarazem aktorski popis Choi Hee-seo, która nie potrzebuje wiele słów, by pokazać gruntowną przemianę swojej bohaterki i skrywający się pod jej oszczędną ekspresją głęboki emocjonalny konflikt. Pozornie prosta fabuła stawia przed widzem wiele pytań: o relację człowieka z własnym ciałem, o wybory nie mieszczące się w powszechnie przyjętych szufladkach, o możliwość wyboru naprawdę niezależnej życiowej drogi.

"Towarzyszka Kim w przestworzach"


reżyseria: Kim Gwang Hun, Nicholas Bonner, Anja Daelemans; Korea Północna, Belgia, Wielka Brytania 2012

Film jest z wielu względów wyjątkowy – zrealizowany został w Korei Północnej, z udziałem lokalnych aktorów i ekipy filmowej, postprodukcja miała miejsce w Chinach i Belgii. Ma trzech reżyserów: belgijską reżyserkę Anję Daelemans, Brytyjczyka działającego od lat w Korei Północnej i Chinach – Nicholasa Bonnera oraz Kima Gwang-huna, znanego w północnokoreańskim przemyśle filmowym z obrazów o tematyce militarnej. Twórcy kierowali swoją produkcję przede wszystkim do lokalnej widowni: nie jest to próba reporterskiego wniknięcia w rzeczywistość kraju, ale inspirująca fabuła, która miała porwać serca tłumów - co skutecznie się udało.


"Twoja i nie tylko twoja"


reżyseria: Hong Sang-soo; Korea Południowa 2016

W centrum akcji reżyser ustawia kobietę, Min-jung (popisowa rola Lee You-young), wobec której określenie "niepozbawiona wad" to delikatny eufemizm. Skomplikowane związki i życiowe meandry, analizowane nad kolejnymi butelkami soju to także stały wątek scenariuszy Honga – tym razem nasycone są jeszcze bardziej przewrotnym i gorzkim humorem. Przy tworzeniu filmu reżyser inspirował się "Mrocznym przedmiotem pożądania" Buñuela, ale jego twórczość zdradza też pokrewieństwo z neurotycznymi monologami Woody'ego Allena czy dywagacjami bohaterów "Przed zachodem słońca" Richarda Linklatera: to niekończąca się medytacja nad uczuciowymi obsesjami i poczuciem emocjonalnej niepewności, ubrana w błyskotliwą i zaskakującą formę.

"Dama z Seulu"


reżyseria: Jang Jin, Korea Południowa 2014
 
Reżyser porwał się na ryzykowne połączenie gatunków – wysokiej jakości kryminał splata z psychologicznym dramatem. Typowa historia o stróżu prawa wyruszającym na ostatnią akcję (i zarazem najbardziej maczystowski format koreańskiego kina) zyskuje u Janga drugie dno. Efekt jest więcej niż interesujący: dostajemy wysmakowany stylistycznie, poruszający obraz z subwersywnym przesłaniem. Rozgrywka z mafijnymi bossami nie należy do najprostszych: konieczny będzie spryt, stalowe nerwy i brutalna siła. Wcielający się w główną rolę Cha Seung-won, koreański idol, ogrywa swoją klasyczną męską urodę zgodnie z wszelkimi regułami kina akcji – a równocześnie dyskretnie ujawnia kobiecą tożsamość bohatera, wykraczając poza stereotypy i schematyczne pozy. Jego wyważona gra jest przeciwwagą dla efektownych scen walk i pościgów, rozgrywanych w miejskich sceneriach Seulu. Trudno powiedzieć, co bardziej trzyma w napięciu: zmagania Ji-wooka z mafią czy z własną tożsamością. Wynik żadnej z tych walk nie jest łatwy do przewidzenia.



Karnet na przegląd Koreanki - 85 pln

Dostęp do pojedynczego filmu w ramach przeglądu - 22 pln

Karnet na przegląd Koreanki i stały repertuar - 120 pln

Dostęp do wybranego filmu ze stałego repertuaru - 15 pln


Więcej informacji: piecsmakow.pl/wdomu

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones