Czy wymiana starych, sowieckich paszportów na nowe - rosyjskie może być atrakcyjnym tematem dla filmu dokumentalnego? Okazuje się, że tak. Aby wymienić paszport,... Zobacz pełny opis
Czy wymiana starych, sowieckich paszportów na nowe - rosyjskie może być atrakcyjnym tematem dla filmu dokumentalnego? Okazuje się, że tak. Aby wymienić paszport, trzeba mieć nowe zdjęcie o wymiarach 35x45 mm, a zatem każdy musi dać się sfotografować. W Rosji bez paszportu nie da się załatwić żadnej sprawy, a więc wymiana paszportówCzy wymiana starych, sowieckich paszportów na nowe - rosyjskie może być atrakcyjnym tematem dla filmu dokumentalnego? Okazuje się, że tak. Aby wymienić paszport, trzeba mieć nowe zdjęcie o wymiarach 35x45 mm, a zatem każdy musi dać się sfotografować. W Rosji bez paszportu nie da się załatwić żadnej sprawy, a więc wymiana paszportów to szansa na zarobek dla lokalnych fotografów. Jednym z nich jest bohater filmu. Podróżuje od wioski do wioski, utrwalając w obiektywie twarze ludzi. Robi zdjęcia niemal wszędzie: w pokoju, na ulicy, w pracy czy podczas wesela. Dzięki temu dokumentuje życie ludzi, mieszkających na odległych krańcach Syberii na styku dwóch kultur: dawnej - sowieckiej i nowej - rosyjskiej. Nie wszyscy jednak zgadzają się z decyzją o wymianie paszportów, a niektórzy traktują fotograficzną sesję jak platformę do osobistych zwierzeń. Stara kobieta narzeka na ból pleców. Inna z płaczem wspomina swoje życie. Pewien mężczyzna zdradza, że jest bezrobotny od ośmiu lat, a młoda kobieta dopiero przed obiektywem aparatu uświadamia sobie własną atrakcyjność. Film to intrygujący obraz codzienności tradycyjnych syberyjskich wiosek. Nieco ironiczne spojrzenie dokumentalisty nasuwa też pytanie o przyszłość Rosji.