Relacja

OFF CAMERA 2020: Recenzujemy "Niedosyt"

https://www.filmweb.pl/article/OFF+CAMERA+2020%3A+Recenzujemy+%22Niedosyt%22-139302
OFF CAMERA 2020: Recenzujemy "Niedosyt"
Od kilku dni trwa 13. edycja festiwalu Mastercard OFF CAMERA. Impreza odbywająca się tradycyjnie w Krakowie w tym roku przeniosła się także do sieci. Od 11 do 25 września na platformie http://www.player.pl można obejrzeć wszystkie filmy z programu festiwalu oraz wydarzenia towarzyszące. 

Dziś mamy dla Was recenzję ciekawego tytułu, który można obejrzeć na OFF CAMERA – "Niedosytu" w reżyserii Carlo Mirabelli-Davisa. Swoimi wrażeniami po obejrzeniu filmu dzieli się dla nas Joanna Krygier. Recenzję przeczytacie poniżej. 

***


Ostre przedmioty
recenzja filmu "Niedosyt", reż. Carlo Mirabella-Davis


Duży dom o eleganckim wnętrzu, bogaci teściowie, przystojny mąż i rozwijające się w łonie dziecko; wydaje się, że Hunter (Haley Bennett), bohaterka "Niedosytu" Carlo Mirabelli-Davisa, wygrała los na loterii. Nie pozwalając sobie na zwątpienie w dane jej szczęście, stara się dopasować i najlepiej jak potrafi grać przydzielone role: żony, gospodyni domowej, przyszłej matki. Dzięki "życzliwym postronnym" niemal na każdym kroku przekonuje się, że jej wysiłki to za mało; jest wciąż niewystarczająco dobra, ambitna, zdolna, atrakcyjna ("byłoby ci ładniej w długich włosach" – mówi teściowa, ale w jej głowie to zdanie brzmi zapewne jak "brzydko wyglądasz w krótkich").

Na pozór Hunter to nieśmiała i wycofana kobieta o cichym, delikatnym głosie, skrupulatnie poprawiająca położenie drobiazgów na półkach i precyzyjnymi ruchami dłoni tworząca na talerzu perfekcyjne wizualnie kompozycje. W samotności natomiast staje się ona zapaloną entuzjastką gier na telefonie i niechlujną miłośniczką chipsów. Blokujące ją napięcie, presja i poczucie niedopasowania znakomicie oddają zmysłowe zdjęcia Katelin Arizmendi, skupiające się w dużej mierze na detalach. Z czasem to właśnie one stają się największą fascynacją bohaterki, która w połykaniu małych przedmiotów znajduje nową, niepokojącą i przede wszystkim niebezpieczną przyjemność. 


Szklana kulka, pinezka, agrafka – Hunter gromadzi je na toaletce jak osobliwe trofea. Sabina (Agata Buzek) z "Rewersu" codziennie połykała, a później wydalała tę samą monetę z kilku powodów, z których obawa przed represjami ze strony władz za posiadanie nielegalnej waluty wydawała się najmniej istotna. Pieniążek był nie tylko pamiątką rodzinną, ale i symbolem upragnionej wolności, a chronienie go – nawet przy pomocy własnego układu pokarmowego – stawało się wyrazem jednostkowego, cichego buntu przeciwko tłamszącemu systemowi. Hunter wprost mówi o kontroli, jaką daje jej wybór kolejnego potencjalnie zabójczego przedmiotu; poczucia władzy nie osłabia nawet ból odczuwalny przy jego połknięciu.

Cierpienie fizyczne przegrywa z satysfakcją, zadowoleniem i dumą – niemal od razu malującymi się na jakby dziecięcej, zaróżowionej twarzy znakomitej Haley Bennett o najpierw nieco naiwnym, a po dokonanym akcie rozświetlonym radością spojrzeniu. Zdiagnozowane u kobiety zaburzenie Pica, często zresztą dotykające ciężarne kobiety, to przede wszystkim metafora jej stanu psychicznego, odpowiedź na ciągłą uległość i życie w niezgodzie z samą sobą. Hunter nie okalecza się tytułowymi "Ostrymi przedmiotami" jak Camille (Amy Adams), ale podobnie jak ona stara się w ten – przewrotny i chory, choć mimo wszystko własny – sposób zyskać sprawczość. Nie rani się jak tytułowa bohaterka "Pianistki", ale kompulsywne połykanie niejadalnych przedmiotów staje się dla niej rytuałem oczyszczającym równie skutecznym, bo przynoszącym ulgę i przywracającym stabilność, co dla Eriki (Isabelle Huppert) okaleczanie narządów płciowych. Podobnie jak u bohaterki książki Jelinek i filmu Hanekego, w zachowaniu Hunter uwidacznia się wyraźny kontrast między pedantyczną wręcz czystością i uporządkowaniem a skłonnościami do autodestrukcji i nerwowymi próbami pozbycia się śladów krwi jako niepożądanego przez oko widoku, mogącego przy okazji zdemaskować niecodzienne hobby kobiety.

Całą recenzję Joanny Krygier można przeczytać TUTAJ

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones